בחילות בהיריון
בחילות בהיריון

בחילות בהיריון

בחילה בהריון (המלווה לעיתים עם הקאות) היא תופעה קשה ומתסכלת, עד כדי פגיעה ממשית בתפקוד ובאיכות החיים. לכן חשוב להכיר את הסיבות לקיומה של תופעה זו, ואת הדרכים האפשריות להקל ואף להימנע ממנה.

מדובר בתופעה שכיחה שמופיעה אצל יותר מ- 70% מהנשים ההרות, הידועה בשם 'בחילות בוקר', למרות שהיא עשוייה להופיע לאורך כל היום. היא אופיינית בעיקר בשליש הראשון להריון ולרוב היא פוחתת לקראת השליש השני.

אז מהי בכלל בחילה ולמה דווקא בהריון?

בחילות והקאות (בחיים ובהריון) הן סימן נפוץ לכך שהקיבה דוחה מזון.

לבחילות שמופיעות בהריון יש סיבה ספציפית והיא – שמירה על העובר. בשליש הראשון להריון, התפתחות העובר נמצאת בשלב הקריטי ביותר והסביבה הרחמית דואגת לתנאים מיטביים. לכן, הגוף שלנו קפדן אף יותר מהרגיל, והוא מפעיל את מנגנוני הניקוי המתוחכמים שלו בצורה מוגברת.

מאחר ומדובר במסר מהגוף, כדאי להקשיב לו ולתת למערכת מנוחה ע"י מעבר לאכילה מבוקרת, נקיה וקלה לעיכול. לרוב, במידה והאישה חשה בחוסר תיאבון, מומלץ שלא לאכול בכוח.
מנוחה למערכת העיכול מאפשרת לגוף הזדמנות להתנקות.

דבר מופלא נוסף שקורה באופן אינסטינקטיבי בשליש הראשון (והקריטי) להריון, הוא שנשים רבות מגלות סלידה מדברים רעילים כמו: קפה, עישון, ריחות חריגים ואפילו מזונות בעלי נטייה להתקלקל (בשר, דגים וביצים). לעומת זאת, מתגבר החשק למזון נקי ובסיסי כמו: פירות, ירקות, קרקרים, אורז וכו'.

כדאי לדעת; חוסר איזון רגשי מגביר את הסיכוי לבחילות. במצב כזה כדאי לתרגל הרפיות, יוגה, נשימות או כל טיפול רגשי שיסייע לך בתקופה הזו.

הימנעות והתמודדות עם הבחילות

במידה ואת עדיין בשלב תכנון ההריון, הכיני את גופך "למשימה" ע"י ניקוי רעלים שמשמעותו העיקרית היא: תזונה נקיה, צומות מבוקרים ופעילות גופנית.

במידה ואת בהריון – מזל טוב! הקשיבי לגופך והקפידי על תזונה נקיה וקלה ככל האפשר.

הימנעי ממזון מן החי, קמח לבן, סוכרים למיניהם, אוכל מעובד, קפה, ממתקים וכו'. גם אם לעיתים ישנה הרגשה שאותם מזונות "משתיקים" את הבחילה, בפועל, ההקלה תהיה מיידית בלבד והבחילה ככל הנראה לא תאחר לחזור.

ובכל זאת, ישנם מקרים שלמרות האיזון וההקפדה על אורח חיים בריא, הבחילות וההקאות עדיין ישנן. אך אל דאגה, גם למצבים כאלה יש דרכי התמודדות.

טיפים להתמודדות בזמן בחילה

  1. מזונות ומשקאות קרים (עדיף טבעיים) כמו ארטיקים, שייקים, סלטים חיים ופירות.
  2. מזונות מזינים וקלים לעיכול – בעיקר פירות וירקות.
  3. ‏חליטות – ג'ינג'ר, קינמון, נענע, גרניום, לימונית (קר או חם לבחירתך).
  4. כמוסות ג'ינג'ר ללא מרשם (נמצא בבתי מרקחת ובתי טבע).
  5. להפריד שתיה מאכילה.
  6. להימנע ממזון מעובד, מתובל מאוד ומטוגן.
  7. להימנע מארוחות גדולות.
  8. לא לאכול סמוך לשינה.
  9. במידה ואת חווה הפרשה מוגברת של רוק, מומלץ להוציא אותו ולא לבלוע.

טיפול תרופתי – כאשר ההמלצות לשינוי אורח החיים והתזונה אינן מקלות, הרופא עשוי להמליץ על טיפול בתרופות נגד בחילות בהריון. בניהן: דיקלקטין (תהיה בד"כ הבחירה הראשונה), טרבמין (dimenhydrinate), פרמין (metoclopramide), זופרן (ondansetron) או פאוטיאזין (promethazine) כל התרופות האלה יעילות במניעת בחילות והקאות בהריון אך עשויות לעורר תופעות לוואי. אין ליטול תרופה (גם אלו שללא מרשם) ללא המלצה רפואית.

חשוב לדעת!
לפעמים תוספי תזונה שנוטלים בהריון כמו ברזל או קומפלקס של ויטמינים כאלו ואחרים, עשויים לגרום או להגביר את הבחילות. כדאי לבדוק את זה על ידי הורדה זמנית של נטילתם, ובמידה והם אכן מחמירים את המצב, שווה להתייעץ עם איש מקצוע לגבי הפסקה זמנית או חלופה.

ואם אחרי שניסית את כל הטיפים המצויינים כאן, עדיין אין שיפור, זכרי שלעיתים אין לנו שליטה על בחילות והקאות, ושברוב המקרים בסוף השליש השני הבחילות מתמעטות ואף עשויות להיעלם מעצמן.

נוסף לכל, חשוב להכיר מצב מתקדם יותר של בחילות והקאות שנקרא היפרמזיס גרבידרו (hyperemesis gravidarum) – המאופיין בבחילות ממושכות, הקאות בתדירות גבוהה (של יותר מ-4 פעמים ביממה) וירידה במשקל. במצב כזה יש להיוועץ עם איש מקצוע ולטפל בהתאם.

והכי חשוב לזכור שמדובר במנגנון חכם ומתוחכם שכל מטרתו היא להגן על העובר!

פה איתך ובשבילך, תימור נמדר – בשביל האישה

המאמר מיועד למטרת מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, טיפול או אבחון.

זמינה עבורכם לכל שאלה
מה היה לנו במאמר זה?
קורסי הכנה ללידה
סדנת הכנה ללידה אונליין
קורס הכנה Online
Live ב-Zoom

כלים לשיכוך כאב בלידה

טכניקות יישומיות להרפיה ושחרור פחדים

נהלים ופרוטוקולים בבתי חולים

כלים לכניסה רכה "לחיים החדשים" וטיפול בתינוק

תנועות ותנוחות לצירים וללידה