תנועות עובר
תנועות עובר

תנועות עובר

לשיתוף

מעבר לזה שמדובר באחד הדברים הכי מרגשים שיש, זו גם דרך פשוטה ויעילה לעקוב אחר מצבו של העובר.

מאמר זה עוסק בשאלות הנפוצות:

מתי אמורות להרגיש תנועות עובר? איך זה מרגיש? מה זה אומר מעקב תנועות העובר ואיך עוקבים? האם יש משמעות לריבוי או מיעוט תנועות? מתי לפנות לבירור?

בואי נתחיל….

1. מתי מתחילים להרגיש תנועות?

זה משתנה בהתאם למשקל האם, מספר הריון ומיקום השליה (בדר"כ בעלות שליה קדמית תרגשנה תנועות בשלב מאוחר יותר).
רוב הנשים מתחילות להרגיש את תנועות העובר סביב שבוע 20 (יתכן שבהריון חוזר תרגישי מוקדם יותר לעומת ההריון הראשון).

2. איפה מרגישים את התנועות ואיך?

עד שבוע 20 לפחות התחושה בעיקר בבטן התחתונה, ומתרחבת ככל שהרחם גדל אל כל חלל הבטן.
בכל שלב בהריון התנועות מורגשות באופן קצת שונה. כשהעובר עוד קטן, מדובר בתחושה לא כל כך ברורה שמופיעה בעיקר בבטן התחתונה בדמוי פרפורים, גזים או קפיצות קטנות. אך ככל שההריון מתקדם והעובר גדל, תנועות הגפיים מורגשות יותר, התחושה ברורה ואפשר גם לראות אותה כלפי חוץ.

3. מעקב תנועות עובר –
מאיזה שבוע? כמה תנועות ביום זה תקין? באיזו תדירות? ואיך מבצעים את המעקב?

אין צורך לבצע מעקב תנועות יזום כל עוד את מרגישה את העובר שלך.
ההמלצה היא להתחיל לעקוב אחר התנועות החל משבוע 28, בתדירות של שלוש פעמים ביום (בוקר, צהריים וערב). מצב תקין הוא 3 תנועות בחצי שעה (גם התנועה הכי קטנה נחשבת).
אם יש ספק, מומלץ לעשות מעקב באופן הבא:
– לשכב על צד שמאל
– לאכול משהו מתוק
– להניח ידיים על הבטן
– לעשות נשימות עמוקות והרפיה בשכיבה
– ופשוט להמתין לתנועות
*במידה ותנועות העובר עדיין אינן מספקות; כדאי לגשת לבירור (פירוט בשאלה 6).

4. מה המשמעות של ריבוי תנועות עובר?

בדרך כלל אין לזה משמעות שלילית, אבל אם את מרגישה שינוי מובהק בדפוס התנועה שלו, ואינך שקטה, גשי לבירור. זכרי גם שרוב העוברים מגיבים לשינויים כמו: מוזיקה או טעמים שונים.

5. אני בסוף השליש השלישי ואני מרגישה פחות תנועות. זה תקין?

בשלב זה העובר גדול ויש לו פחות מקום לנוע, לכן את חשה הבדל באופן התנועות. אבל שימי לב – כמות התנועות לא אמורה להשתנות אלא אופי התנועות! וזה בסדר גם אם הוא לא זז כל הזמן (גם לו מגיע לנוח).

6. מתי לפנות לבירור? איפה? ומה התהליך?

במידה ועשית מעקב תנועות (לפי ההסבר המופיע למעלה), והמעקב לא היה מספק או שיש לך תחושת בטן לא טובה – כדאי לבדוק. תוכלי לעשות זאת באמצעות: שיחה טלפונית עם מוקד אחיות או (במידה ולתחושתך זה דחוף) להגיע ישירות למרפאה/מיון יולדות.

הרשמי לניוזלטר

לקבלת עדכונים, כתבות ושלל הפתעות

מאחלת לך שפע של תנועות נעימות והרבה נחת 🙂
תימור נמדר – בשביל האישה
*המאמר מיועד למטרת מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי, טיפול או אבחון.

זמינה עבורכם לכל שאלה
מה היה לנו במאמר זה?
קורסי הכנה ללידה
סדנת הכנה ללידה אונליין
קורס הכנה Online
Live ב-Zoom

כלים לשיכוך כאב בלידה

טכניקות יישומיות להרפיה ושחרור פחדים

נהלים ופרוטוקולים בבתי חולים

כלים לכניסה רכה "לחיים החדשים" וטיפול בתינוק

תנועות ותנוחות לצירים וללידה